[ Pobierz całość w formacie PDF ]
7.
Przed nałożeniem preparatu dezynfekcyjnego – ręce należy osuszyć.
8.
Punkt mycia rąk oddzielny od punktu mycia narzędzi.
9.
Punkt mycia rąk wyposażony w:
—
baterie uruchamianą bez dotyku dłonią,
—
dozownik na mydło płynne,
—
dozownik na preparat do dezynfekcji rąk,
—
podajnik na ręczniki jednorazowego użycia,
—
kosz na użyte ręczniki.
10 Dozowniki muszą być opisane.
11. Nie można uzupełniać zawartości dozowników poprzez dolewanie.
12. Dozowniki przed ponownym napełnieniem muszą być umyte, wyparzone i osuszone.
13. Podczas pracy ręce muszą być osłonięte rękawiczkami, które zmieniamy po każdym
pacjencie oraz w przypadku ich zanieczyszczenia krwią lub uszkodzenia.
14. Rękawiczki jednorazowego użycia nie można stosować wielokrotnie.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
21
15. Brak zmiany rękawiczek i brak mycia rąk – jest przyczyną powstania korzystnego dla
drobnoustrojów środowiska sprzyjającego ich rozwojowi i wzrostu – konsekwencją jest
podrażnienie skóry rąk oraz możliwość wystąpienia zanokcicy paznokciowej wywołanej
wirusem Herpes Simplex
16. W zależności od zastosowanej techniki mycia rąk wyróżnia się mycie rąk podstawowe,
higieniczne i chirurgiczne.
17. Podstawowe mycie rąk przeprowadza się:
—
po wejściu i przed wyjściem z miejsca pracy,
—
po wyjściu z toalety,
—
po wykonywanych pracach porządkowych i czystościowych,
—
przed spożyciu posiłku,
—
przed przystąpieniem do pracy z materiałem i urządzeniami sterylnymi.
18. Higieniczne mycie rąk ma na celu zmycie zanieczyszczeń organicznych i brudu oraz
częściową eliminację ze skóry rąk flory przejściowej i stałej. Wykonuje się je przed i po
każdej czynności związanej z przyjmowaniem pacjentów. Taką dezynfekcję rąk należy
prowadzić wg.techniki Ayliffe’a.
Aby przeprowadzić higieniczne mycie rąk należy:
—
nanieść na dłonie odpowiednia ilość mydła w płynie z dozownika,
—
dokładnie umyć powierzchnie rąk wg. techniki Ayliffe’a przez czas nie krótszy niż 30 s,
—
spłukać pod bieżąca wodą,
—
osuszyć jednorazowym racznikiem.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
22
Rys.4 Instrukcja mycia i dezynfekcji rąk [4]
19. Chirurgiczne mycie rąk ma na celu eliminację drobnoustrojów należących do flory
przejściowej i stałej. Wykonuje się je przed wszelkimi zabiegami chirurgicznymi
u pacjenta i dotyczy np. lekarzy chirurgów szczękowych.
20. Dezynfekcje skóry rąk przeprowadza się w celu uzyskania najwyższej redukcji
drobnoustrojów łącznie z florą stałą. Przeprowadzać ją należy po każdym kontakcie
z materiałem zakaźnym. Dezynfekcje wykonuje się po uprzednim higienicznym umyciu
rąk i dokładnym osuszeniu: mokra skóra powoduje rozcieńczenie preparatu do
dezynfekcji, który traci swą aktywność biobójczą.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
23
W celu przeprowadzenia dezynfekcji rąk należy nanieść 3 ml alkoholowego preparatu
antyseptycznego i wcierać go dokładnie w skórę aż do wyschnięcia t.j.ok.30s.
Źródło: [4]
Bariery ochronne w pracy asystentki stomatologicznej i całego personelu gabinetu.
1.
W przypadku rąk – rękawice ochronne.
Wykonane z lateksu lub winylu: do mycia narzędzi polecane są grube rękawice gumowe.
Rękawice po użyciu należy zniszczyć.
2.
Stosowanie rękawic ochronnych nie zwalnia z obowiązku mycia rąk i stosowania
antyseptyków!!!
3.
Pracownicy poradni stomatologicznej powinni zwracać szczególną uwagę na stan skóry
swoich rąk, unikać fizykochemicznych uszkodzeń, stosować kremy nawilżające, krótko
obcinać paznokcie, nie dopuszczać do skaleczeń i otarć naskórka.
4.
Maski ochronne na twarz należy stosować szczególnie podczas zabiegów fizykalnych t.j:
naświetlanie promieniami nadfioletowymi podczas laseroterapii,
5.
Okulary ochronne na oczy należy stosować szczególnie podczas utwardzania wypełnień
lampa halogenową,
6.
Ubrania ochronne – fartuch musi być zawsze czysty i powinien dokładnie osłaniać odzież
[ Pobierz całość w formacie PDF ]